Meer nieuws

Nieuws

​Periode arbeidsongeschiktheid zelfstandigen wijzigt vanaf 2018

Sinds 1 januari 2018 is de wetgeving arbeidsongeschiktheid bij zelfstandigen gewijzigd. Voor periodes van arbeidsongeschiktheid die aanvangen vanaf 1 januari 2018 geldt voortaan een niet-vergoedbare periode van 14 kalenderdagen. 

Door de wetswijziging maak je als zelfstandige bij een langere ziekteperiode de eerste veertien kalenderdagen geen aanspraak op een uitkering. Voorheen betrof het dertig kalenderdagen arbeidsongeschiktheid waarvoor je geen uitkering kon krijgen. 

Het gaat over arbeidsongeschiktheid met ingang van 1 januari 2018. Ben je bv. arbeidsongeschikt van 15 november 2017 t.e.m. 15 januari 2018 dan geldt deze maatregel uiteraard niet. 

Let wel, door deze aanpassing moet je als zelfstandig sociaal verzekerde de eerste aangifte van arbeidsongeschiktheid binnen de veertien dagen na aanvang indienen. Concreet is het aangewezen in de eerste veertien kalenderdagen van je arbeidsongeschiktheid het vertrouwelijk in te dienen. Het document ‘vertrouwelijk’ kan je via jouw LM-kantoor verkrijgen. Laat het door een arts invullen en ondertekenen en bezorg het steeds per post aan het algemeen LM-secretariaat in Brugge. Want de poststempel geldt als aangiftedatum. 

Indien de aangifte van arbeidsongeschiktheid ons buiten deze veertien dagen bereikt, zijn we wettelijk verplicht om een vermindering van 10% van jouw uitkering aan te rekenen. 

Voor meer info, aarzel niet om je lokaal LM-kantoor te contacteren of bel ons op 050 45 01 00.